Szukaj na tym blogu

poniedziałek, stycznia 23

Błonnik

Błonnik inaczej włókno pokarmowe, to nieprzyswajalny przez nasz organizm składnik pożywienia należący do grupy węglowodanów. Dzięki temu, że nie jest trawiony pobudza ruchy robaczkowe jelit, co zapobiega zbyt długiemu zaleganiu pokarmów i przyspiesza przemianę materii. 
Dzięki błonnikowi m.in.: nie mamy zaparć ale i zapobiegamy polipom w jelitach, żylakom odbytu czy nawet chorobom nowotworowym.

Pokarmy z dużą zawartością błonnika zwłaszcza tego nierozpuszczalnego w wodzie (głównie otręby pszenne) powodują np.: uczucie sytości, co wpływa na zwiększenie wydzielania soków trawiennych, a także wzmagają wydzielanie śliny aby związać kęsy pożywienia czy związać z wodą masy kałowe w jelitach. 

Z kolei błonnik rozpuszczalny w wodzie, który zawierają m.in.: nasiona roślin strączkowych, płatki owsiane, niektóre owoce i warzywa jest pożywką dla bakterii w jelicie grubym. Sprzyja to rozwojowi "dobrych" - probiotycznych bakterii w jelitach.

Błonnik pomaga też w obniżeniu cholesterolu we krwi, zwiększa wydalanie tłuszczów z kałem i zwalnia wchłanianie glukozy, co zapobiega zbyt dużemu wyrzutowi insuliny z trzustki. A to ważne dla osób, które mogą mieć tendencje do cukrzycy typu 2.

Dzienna racja błonnika dla dorosłego powinna wynieść od 25-40 gram. Jego zbyt duża ilość w pożywieniu może powodować biegunki, ale i prowadzić do niedoboru wapnia, cynku, żelaza czy wit. B12. 

Gdzie znaleźć błonnik?

Błonnik zawierają produkty zbożowe tj.:
otręby pszenne, płatki kukurydziane, kasza gryczana, płatki owsiane, pumpernikiel, kasza manna, ryż, graham, chleb razowy, mąka pszenna.


Warzywa:
fasola, soja, groszek zielony, chrzan, szpinak, natka pietruszki, kukurydza, brukselka, szczaw, ziemniaki, marchew, korzeń pietruszki, kapusta czerwona, kalarepa, seler, cebula, pomidory, kalafior.

Owoce suszone: 
morele, figi, śliwki, jabłko ze skórką, rodzynki.

Owoce świeże:
porzeczki, maliny, jeżyny, agrest, jagody, banany, morele, truskawki, jabłka, czereśnie, winogrona.

Migdały, orzechy.

W aptece dostaniecie głównie błonnik sproszkowany w postaci nasion babki płesznik lub jajowatej często z dodatkami np.: probiotyków czy inuliną albo suszonymi owocami. 
Jeliton, Xenna błonnik, Colon C, Normolax regular, Fibraxine, Ispagul, Colosan Ex.

Może też być dostępny w postaci tabletek do ssania np.: z ananasem lub chromem, pod takimi nazwami właśnie.
Błonnik jest też dodatkiem do tabletek na tzw.: odchudzanie.

aptekareczka


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz