poniedziałek, sierpnia 24

Przygotowanie do kolonoskopii i gastroskopii.

Dziś o czymś mało przyjemnym acz coraz częściej wykonywanymi badaniami a raczej o przygotowaniu do nich.

Gastroskopia i kolonoskopia, to dwa ważne badania w diagnozowaniu problemów naszego przewodu pokarmowego.

Różnica jest taka, że przy pierwszym badaniu elastyczną rurę wkładają od gardła a przy drugim od ... zwieracza odbytu.
A na poważnie
Jak się do nich przygotować?
Najważniejsze jest oczyszczenie jelit, a w zasadzie przeczyszczenie.
Przed tymi dwoma badaniami, które przyjemnymi nie są należy:

1) Zastosować lekkostrawną dietę na 2 dni przez badaniem;

2) Odgazować jelita, czyli zastosować preparat typu: Espumisan, Esputicon w dawce 3x2 tabletki w dzień przed planowanym badaniem i 2 tabletki rano przed badaniem;

3) Oczyścić organizm lewatywą (są już gotowe roztwory tj.: Enema, Rectanal ) min. na dzień przed badaniem;

4) Dodatkowo oprócz lewatywy stosuje się preparat przeczyszczający na dzień przed badaniem, Forlax, Fortrans, Citra fleet, Phospho fleet soda, przy tego typu preparatach trzeba wypić ok. 2 litrów płynów, żeby m.in nie odwodnić organizmu.

Takie oczyszczanie organizmu i odgazowanie jelit jest potrzebne do odczytania prawidłowego obrazu badania, dlatego warto się dokładnie przygotować aby go nie powtarzać niepotrzebnie.
Każde wątpliwości przed w/w badaniami czy pytania należy konsultować z lekarzem.

aptekareczka

sobota, sierpnia 8

Odwodnienie

Lato, upały, pocimy się obficie, tracimy wodę a więc - nawadniajmy się!

Nasze ciało składa się w ok. 70% z wody, sam mózg jest zbudowany z ok 90% z wody, a w skład mięśni wchodzi ok. 75% wody.

Cóż więcej dodawać? No dobra dodam tylko, że potrzebujemy wypić dziennie ok 2 litry różnych płynów.

Aby nawodnić nasz organizm ważne jest nie tylko co ale i jak pijemy.
  1. Pić należy wtedy, kiedy odczuwamy pragnienie. 
  2. Pić należy małymi porcjami, często płucząc przy tym usta.
  3. Nie powinno się pić podczas jedzenia, gdyż woda rozpuszcza enzymy trawienne, co powoduje zaburzenie trawienia. Powstają potem gazy, wzdęcia, zaparcia. 
  4. Dlatego najlepiej pić 15-20 minut przed posiłkiem i 1 godzinę po jedzeniu.
  5. Sportowcy przy wysiłku fizycznym powinni przyjmować więcej wody niż zwykle. Bardzo ważne jest wtedy odpowiednie nawadnianie organizmu przed wysiłkiem i w trakcie!
  6.  Do czystej wody można dodawać elektrolity, do kupienia a aptece np.: Elektrovit, Litorsal, Elektrolity.
Często jest tak, że sama woda nie "zabija" pragnienia i dalej odczuwamy suchość w ustach, warto wtedy zjeść po prostu jabłko.

Przy nawadnianiu, szczególnie podczas upałów oprócz samej wody trzeba pić soki, płyny izotoniczne, herbaty najlepiej ziołowe (mięta, melisa, rumianek, malina).

Soki jeśli jest możliwość, dobrze jest pić świeżo przygotowane w ilości do 1 litra w ciągu dnia.

W lecie polecam szczególnie soki warzywne:
  • z ogórka, pomidorów - ze względu na zawartość potasu;
  • marchwi, papryki, szpinaku, pomagają w problemach z trawieniem, zaparciami.



Z soków owocowych:
  • arbuz, bo gasi pragnienie, działa moczopędnie, wzmacnia;
  • winogronowy, z cytrusów, z jabłek;
  • aloes (to wprawdzie nie owoc ale dobrze nawadnia).
Pijmy więc :)
aptekareczka