Szukaj na tym blogu

poniedziałek, stycznia 23

Błonnik

Błonnik inaczej włókno pokarmowe, to nieprzyswajalny przez nasz organizm składnik pożywienia należący do grupy węglowodanów. Dzięki temu, że nie jest trawiony pobudza ruchy robaczkowe jelit, co zapobiega zbyt długiemu zaleganiu pokarmów i przyspiesza przemianę materii. 
Dzięki błonnikowi m.in.: nie mamy zaparć ale i zapobiegamy polipom w jelitach, żylakom odbytu czy nawet chorobom nowotworowym.

Pokarmy z dużą zawartością błonnika zwłaszcza tego nierozpuszczalnego w wodzie (głównie otręby pszenne) powodują np.: uczucie sytości, co wpływa na zwiększenie wydzielania soków trawiennych, a także wzmagają wydzielanie śliny aby związać kęsy pożywienia czy związać z wodą masy kałowe w jelitach. 

Z kolei błonnik rozpuszczalny w wodzie, który zawierają m.in.: nasiona roślin strączkowych, płatki owsiane, niektóre owoce i warzywa jest pożywką dla bakterii w jelicie grubym. Sprzyja to rozwojowi "dobrych" - probiotycznych bakterii w jelitach.

Błonnik pomaga też w obniżeniu cholesterolu we krwi, zwiększa wydalanie tłuszczów z kałem i zwalnia wchłanianie glukozy, co zapobiega zbyt dużemu wyrzutowi insuliny z trzustki. A to ważne dla osób, które mogą mieć tendencje do cukrzycy typu 2.

Dzienna racja błonnika dla dorosłego powinna wynieść od 25-40 gram. Jego zbyt duża ilość w pożywieniu może powodować biegunki, ale i prowadzić do niedoboru wapnia, cynku, żelaza czy wit. B12. 

Gdzie znaleźć błonnik?

Błonnik zawierają produkty zbożowe tj.:
otręby pszenne, płatki kukurydziane, kasza gryczana, płatki owsiane, pumpernikiel, kasza manna, ryż, graham, chleb razowy, mąka pszenna.


Warzywa:
fasola, soja, groszek zielony, chrzan, szpinak, natka pietruszki, kukurydza, brukselka, szczaw, ziemniaki, marchew, korzeń pietruszki, kapusta czerwona, kalarepa, seler, cebula, pomidory, kalafior.

Owoce suszone: 
morele, figi, śliwki, jabłko ze skórką, rodzynki.

Owoce świeże:
porzeczki, maliny, jeżyny, agrest, jagody, banany, morele, truskawki, jabłka, czereśnie, winogrona.

Migdały, orzechy.

W aptece dostaniecie głównie błonnik sproszkowany w postaci nasion babki płesznik lub jajowatej często z dodatkami np.: probiotyków czy inuliną albo suszonymi owocami. 
Jeliton, Xenna błonnik, Colon C, Normolax regular, Fibraxine, Ispagul, Colosan Ex.

Może też być dostępny w postaci tabletek do ssania np.: z ananasem lub chromem, pod takimi nazwami właśnie.
Błonnik jest też dodatkiem do tabletek na tzw.: odchudzanie.

aptekareczka


wtorek, stycznia 17

Otyłość. Walka z nadwagą.

Skąd się biorą dodatkowe kilogramy?

Co piąty Polak ma nadwagę. Otyłość jest już uznawana za pandemię. Wszyscy rzucają się na cudowne diety, aby tylko zrzucić nadmiary kilogramów. A potem tylko efekty jo-jo.

Otyłość to nagromadzenie tkanki tłuszczowej przekraczające:
  • u dorosłych mężczyzn 20% masy ciała,
  • a u dorosłych kobiet 25%. 
Najczęściej spowodowane jest to nadmiernym spożyciem pokarmów w stosunku do zapotrzebowania organizmu i jego wydatku energetycznego.

Połowa mojej rodziny po świętach mówi, że musi schudnąć, jak słyszę takie słowa to mnie trafia. Dziewczyny chude przesadzają z ćwiczeniami a od grubasków słyszę, że ograniczają jedzenie po czym po kryjomu wpychają w siebie słodycze do kawy i herbatki. Albo objadają się na noc.
Jak to jest?

Otóż prawidłowa zasada to:

1. Po pierwsze zjeść śniadanie. Najlepiej energetyczne.

2. Jeść mniej więcej co 3 godziny jakiś posiłek. Wiem, że u osób pracujących to może być trudne, bo w pracy nie mamy tyle przerwy ale czasem wystarczy zjeść owoc lub jogurt. Przy takim w miarę stałym podawaniu paliwa przewodu pokarmowego dostarczamy stale kalorie, które organizm spożytkuje na bieżąco, poza tym nasze jelita pracują regularnie i nie gromadzimy zapasów.

3. Między posiłkami pić różne płyny, wtedy oczyszczamy sobie jelita, najlepsza jest woda albo jakieś soki, minimum 1,5 litra dziennie.

4. Ruszamy się przynajmniej pół godziny dziennie w jakikolwiek sposób, nie każdy musi być sportowcem albo ćwiczyć ze słynną trenerką-/trenerem. Wystarczy, że posprzątamy coś w domu albo pójdziemy na spacer z dziećmi czy psem. Od czegoś trzeba zacząć, nie musi to być od razu katowanie się do siódmych potów i zadyszki. Potem może sami zaskoczycie z jakimś konkretnym sportem.

5. Jeśli naprawdę chcecie schudnąć dla swojego zdrowia, dla siebie - to małymi kroczkami a na pewno się uda.

Czy pomogą wam w odchudzaniu preparaty apteczne?

No cóż, napiszę tak. Jest ich mnóstwo na półkach, trzeba by wiedzieć o co z nimi chodzi.

Jeśli masz obrzęki, cellulit.
Są na przykład takie suplementy, które mają w składzie zioła moczopędne, co powoduje, że pomogą przy obrzękach poprzez usunięcie nadmiaru wody.
Te preparaty zawierają pokrzywę, zieloną herbatę, skrzyp. Np.: Aquafemin, BeSlim Aquaminum, Hydrominum, HydroOff.

Jeśli walczysz z tłuszczem.
Są i takie suplementy, które mają spalić tłuszcz, zawierają składniki rozgrzewające nasz organizm, są to np.: papryka, pieprz cayenne, garcinia cambogia, imbir, zielona kawa, czerwona herbata, czy L-karnityna aminokwas usprawniający gospodarkę tłuszczów. Przy tych tabletkach trzeba uprawiać ruch, organizm ma wtedy energię i łatwiej (a owszem) spalić tłuszcze. Ale sama tabletka za was tego nie zrobi.  
Przykłady suplementów złożonych: Olimp Therm Line (kaps.), Linea (tabl.), AsystorSlim (tabl.), 2Be Slim, Apetiblock,

Jeśli jesz za dużo słodyczy.
Są też suplementy, które mają zmniejszyć łakomstwo na słodycze lub ogólnie spowodować, że zmniejszą apetyt. Jak?
Zawierają m.in. błonnik, który jest jakby wypełniaczem jelit. Przy tych środkach należy pić więcej wody, żeby spulchnić błonnik co powoduje uczucie sytości. Błonnik z ananasem (tabl. do ssania), Jeliton (proszek), Colon C (proszek), Normolax (proszek).
Zawierają też chrom, który zmniejsza ochotę na słodycze bo odpowiada za metabolizm glukozy. Chrom Plus, Chrom z zieloną herbatą,

Jeśli masz problemy z trawieniem.
Suplementy powodujące przyspieszenie materii zawierają głównie: aloes, ocet jabłkowy (Cidrex), kofeinę, liść senesu, czerwoną herbatę.

Wybór w aptekach jest ogromny. Producenci prześcigają się w różnorodności składu danej tabletki, nazwach i kolorach opakowania.
Jeśli się zdecydujecie wspomóc tabletką, to najlepiej przeanalizujcie, jakie są wasze potrzeby i oczekiwania i poproście o poradę w aptece.

aptekareczka